CinefilBlog

The Help – Culoarea sentimentelor (2011)

Posted on: 25 Iunie 2012

Cartea lui Kathryn Stockett, The Help este frumos scrisa si plina de inteles cu privire la rasismul din anii 1960, concentrandu-se pe un mic orasel din Mississippi si imbogatit cu personaje fascinante.  Cel care aduce romanul lui Stockett pe marele ecran este scenaristul/regizorul Tate Taylor, un prieten vechi al autorului si cineva care cunoaste zona geografica in care intim se desfasoara povestea.  Cunostintele lui Taylor despre Sud si intensa sa daruire credincioasa in a realiza un film demn de cartea lui Stockett se arata prin fiecare scena a acestei drame impresionante in care distributia stie ce are de facut.

The Help este genul de film scurt cu care sunteti obisnuiti in August ce vine dupa o vara plina de filme cu efecte dezamagitoare, este o gura de aer proaspat. Ideea greoaie si subiectul provocator n-ar trebui sa opreasca publicul adult sa-l vada, desi problemele dezbatute aici ar putea alunga cativa spectatori.  Eu sugerez ca prejudecatile sa fie lasate de-o parte ca filmul sa-si puna magia in miscare.

 

Actiunea cartii are loc in Jackson, Mississippi (filmul fiind turnat in Greenwood, Mississippi) si o urmareste pe Skeeter (Emma Stone), o recenta absolventa a facultatii Ole Miss cu ambitii de a deveni scriitor.  Un editor puternic din New York sugereaza sa-si concentreze eforturile asupra unui subiect nou si proaspat – si ceva care merita atentie – Skeeter gasindu-si rapid tema necesara.

Intorcandu-se in Jackson, Skeeter se reintalneste cu prietenii ei de o viata, realizand ca vederile lor rasiste au devenit de necontrolat.  Skeeter incearca sa ramana prietena cu aceste femei care-si petrec zilele jucand bridge si barfind, dar Skeeter cauta sa se imprieteneasca mai degraba cu servitoarele lor de culoare.  Aceste femei ignorate si lipsite de voce au crescut copiii stapanelor lor albe de decenii numai pentru a vedea ca acei copii care acum au crecut le trateaza cu acelasi dispret.  Skeeter stie ca e o poveste aici, dar asternand pe hartie cu legile lui Jim Crow in floare cu privire la orice interactiune dintre negri si albi ar putea insemna rusine publica sau chair inchisoare.

In ciuda riscului, Aibileen (Viola Davis) accepta sa contribuie cu povestea ei la cartea lui Skeeter.  Numai povestea lui Aibileen singura ar putea umple capitole, totusi editorul din Ney York vrea participarea mai multor servitoare pentru a considera cartea buna de tipar.  La incurajarile lui Aibileen, Minny (Octavia Spencer) se alatura proiectului secret, urmata cu timpul si de alte servitoare aflate in serviciul prietenilor lui Skeeter  sau familiilor asociate.       Pe masura ce-si dezvaluiesc povestile , cartea lui Skeeter devine mai mult decat un proiect jurnalistic transformandu-se intr-o experienta cruciala, schimbatoare a existentei pentru toate femeile ce-si scot vietile la inaintare pentru a fi auzite.

Scenaristul/regizorul Tate Taylor a adunat un incredibil grup de femei pentru distributie, fiecare personaj fiind adus la viata prin interpretari ce-ti taie respiratia.  Condus de Emma Stone care nu mai impartaseste regimul grupului, The Help scoate la iveala unele dintre cele mai bune interpretari feminine din 2011.  Stone a fost aleasa perfect in rolul lui Skeeter , intr-un rol dificil, o intindere a interpretarilor ei din trecut.  Cunoscuta in general pentru comedii, Stone demonstreaza vulnerabilitatea si puterea personajului, Skeeter devenind unul asa interesant si performanta ei dovedita arata de ce e mereu racolata de producatori.

 

Nominalizata la Oscar, Viola Davis este exact ca Aibileen a cartii, ea interpretand rolul unei femei ce si-a pierdut singurul fiu intr-un accident teribil, dar refuza sa se dea batuta.  Minny a Octaviei Spencer da un impuls filmului, fiind la fel de capricioasa ca personajul descris de Stockett in carte.

Bryce Dallas Howard este delicioasa Hilly Holbrook, conducatoarea grupului plina de ura al carui scop in viata este de a se asigura ca negrii si albii nu folosesc niciodata aceasi toaleta.  Hilly a lui Howard are un zambet mascat si o limba plina de venin ce imprastie otrava.  Howard convinge publicul sa urasca viata sociala razbunatoare.  La fel de talentata este si Jessica Chastain in rolul Celiei Foote, o fata saraca ce se marita bine si este ostracizata de grupul lui Hilly.  In carte, stilul Marylin Monroe al Celiei este evidentiat de inima blanda si sanii mari.  Chastain, care nu arata deloc ca Celia a lui Stockett in viata reala este in schimb extrem de convingatoare cu acest personaj complicat pe ecran.

Una peste alta…

The Help ar fi putut fi transpus altfel pe ecran decat cum a ales Taylor sa transpuna povestea, atentia putand fi indreptata mai mult spre Aibileen decat spre Skeeter, si alegerea lui sa domoleasca scenele deranjante ale demonstratiilor de rasism facand filmul mai putin dur decat Stockett deasemenea este indoielnica.  Din punctul asta devedere, cei care au citit cartea sunt un pic dezamagiti.  totusi ce au realizat Taylor si distributia nu trebuie ignorat, inteleapta crestere a personajelor, una dintre cele mai credincioase adaptari ale unui roman din ultimul deceniu.

Da, parti au trebuit a fi ignorate – asa se intampla in orice adaptare – si alte povestioare se trec cu vederea sau sunt limitate la obiect.  Mai multe informatii despre relatia romantica dintre Skeeter si Stuart ar fi putut ajuta la dezvoltarea trecutului lui Skeeter, dar ar fi insemnat si lungirea perioadei de vizionare.  Si la cele 137 de minute, The Help deja intinde coarda.

Scenele si costumele sunt de clasa I, accentul si manierele sunt conforme cu zona si perioda, si machiajul impreuna cu parul plin de hairspray ne reamintesc de ce intrebuintarea modei de atunci nu e neaparat un lucru bun.  Urmarind filmul e ca si cum te-ai intoarce in timp, in 1960.  Fiecare element al filmului tipa a autenticitate, de la petrecerile cu bridge ale bogatasilor, pana la saracele case ale servitoarelor.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: